Az Apple iPhone 15 évvel ezelőtt jelent meg, és megváltoztatta a világot!

Az Apple iPhone 15 évvel ezelőtt jelent meg, és megváltoztatta a világot!

 

 

A mai iPhone 13 Pro-hoz képest a legelső iPhone 2007-ben megdöbbentően lassú és hihetetlenül korlátozott volt - mégis megváltoztatta a világot.

Az eredeti iPhone 2007. június 29-én került forgalomba az Egyesült Államokban, és vitathatatlanul az volt az a nap, amikor az iPhone valóban elkezdte felrázni a felhasználók telefonokkal kapcsolatos elvárásait.

Mi és a telefonipar már több mint öt hónapja mindent tudtunk róla. De csak akkor kezdték érezni ennek a kis készüléknek a hatását, amikor már meg is lehetett vásárolni - még az Apple-n belül is.

"[Az értékesítésre kerülés] boldog pillanat, de egyben stresszes is" - mondta Tony Fadell, az Apple munkatársa a Wall Street Journalnak 2022-ben. "Mi fog történni, amikor kikerül a világba?"

"Elképesztő volt" - mondta ugyanebben az interjúban Greg Joswiak, az Apple világméretű marketingért felelős jelenlegi vezető alelnöke. "Úgy értem, ez még mindig csak egy kis választ ad nekem, mert ez már történelem volt."



Az eredeti iPhone eredete

"Az iPhone projekt kezdete az iPod projektből történt" - mondta Fadell, aki leginkább az Apple iPodon végzett munkájáról ismert. "Elkezdtük látni, hogy ezek a kamerával ellátott funkciótelefonok elkezdtek digitális zenei funkciókat, eszközöket adni a telefonba."

"És egyértelmű volt, hogy egy bizonyos ponton képesek lesznek utolérni minket ezzel az előnnyel, amit az iPoddal szereztünk" - folytatta. "Azt kérdeztük: mi lesz az iPod jövője? És ha az emberek két készüléket tartanak a kezükben, melyiket vennék fel minden alkalommal."



Hogyan fogadták az eredeti iPhone-t

Az eredeti iPhone-nal kapcsolatos aggodalmak és kritikák többsége ma már furcsának tűnik, de elsősorban azért, mert az iPhone maga is átformálta a normálisról alkotott elképzeléseinket. Abban az időben a legjobb okostelefonok rendelkeztek bizonyos kulcsfontosságú funkciókkal, amelyek az iPhone-ból hiányoztak, és ez sokakat érdekelt.

Akkoriban például nagy szó volt, hogy az akkumulátor zárt volt, és nem lehetett cserélni. Nagy dolog volt, hogy az iPhone-nak nem volt fizikai billentyűzete, és hogy nem lehetett memóriakártyákat hozzáadni, még ha emlékszik is rá, hogy mire valóak azok.

Érdekes módon azonban egyáltalán nem volt nagy dolog, hogy az iPhone-t App Store nélkül szállították. Bizonyára sokan akartak harmadik féltől származó alkalmazásokat, de ez nem szerepelt azon a listán, amelyen sokan azt jósolták, hogy az iPhone biztosan megbukik.

Az egyik teljesen jogos és lehetséges ok, amiért az iPhone-t el lehetett volna ítélni, az volt, hogy eredetileg kizárólag az AT&T-n futott. Kétségtelenül korlátozó tényező volt, és kétségtelenül elég ok arra, hogy néhányan nem vásárolták meg, de ez a kizárólagosság is hozzájárult az iPhone sikeréhez.



Az Apple azért döntött az AT&T mellett, mert az - vagy inkább a Cingular hálózat, amelyet aztán az AT&T felvásárolt - beleegyezett az Apple irányítási igényeibe. Abban az időben normális volt, hogy a hálózatoknak legalább beleszólásuk volt a mobilszolgáltatásukat használó telefonok hardveres kialakításába.

Az is normális volt, hogy ezek a hálózatok ragaszkodtak ahhoz, hogy a saját alkalmazásaik szerepeljenek a készülékeken. Az Apple azonban nem volt hajlandó erre, még akkor sem, ha ez azt jelentette, hogy az Egyesült Államokban csak egy hálózattal kellett kezdenie.

Az iPhone tehát az Apple tervezése, az Apple terméke volt, és az AT&T-nek nem volt a mobilszolgáltatók szokásos befolyása a telefonra. Az eredmény egy olyan telefon lett, amelyre nem voltak jellemzőek a szolgáltatók által támasztott korlátok, és ez volt az a pont, ahol a világ - és az Apple - megváltozott.

"Az Apple kultúrája drámaian megváltozott, mert az emberek, akiknek volt, mindig üzeneteket küldtek, vagy mindig e-maileztek" - mondta Tony Fadell. "Amikor az emberek a megbeszéléseken voltak, állandóan ezt csinálták, az e-mailek és üzenetek állandó áradata lett belőlük, és azt mondtad, hogy 'Ó, Istenem, senki sem tudott leszállni róluk'. És azt gondoltad, hogy itt valami megváltozott.




Az iPhone eladása

Akkoriban az is normális volt, hogy a telefonok ára támogatott volt, így a felhasználók kezdetben olcsón jutottak hozzá, és idővel drágán fizettek érte. Az Apple szakított ezzel a hagyománnyal, legalábbis kezdetben, amikor az eredeti iPhone-t közvetlenül 499 és 599 dollárért adta, attól függően, hogy a 4 vagy a 8 GB-os változatot vetted-e meg.

2022-ben az iPhone 13 128 GB-os változata 799 dollárról indul. Ez a legújabb iPhone 14 valójában lényegesen nehezebb, mint az eredeti, 174 grammal szemben 135 grammal. Az iPhone 13 Pro még többet nyom 204 grammal, az iPhone 13 Pro Max pedig messze a kétszeres súlya felé tart 240 grammal.

De akkor az iPhone 13 Pro Max a 3,5 hüvelykes helyett 6,7 hüvelykes kijelzővel érkezik, az iPhone 13 mini 5,4 hüvelykes képernyővel rendelkezik. Az iPhone 13 Pro Max pedig az eredeti iPhone egyetlen 2,0 megapixeles hátlapi kamerája helyett egy 12 megapixeles háromlencsés kamerarendszerrel rendelkezik a hátlapon, és egy másik 12 megapixelessel az előlapon.

Ezek mind olyan specifikációk, amelyeket az Android-gyártók is használni fognak, amikor megpróbálnak versenyezni az iPhone-nal. Az Apple nem volt elragadtatva, különösen nem a Samsungtól.

"Bosszantóak voltak" - mondta Greg Joswiak a Wall Street Journalnak 2022-ben. "És idegesítőek voltak, mert mint tudjuk, lenyúlták a technológiánkat".

"Fogták az általunk létrehozott innovációkat, és létrehoztak egy gyenge másolatot, és csak egy nagyobb képernyőt tettek köré" - mondta - "és tudod, igen, nem voltunk túlságosan elégedettek."

Az utánzást nem tekintették hízelgésnek, hanem annak jeleként kellett tekinteni, hogy ez a fajta okostelefon a jövő. Pedig a kezdetekkor nagyon sokan hittek abban, hogy nem lesz belőle semmi.

 

Steve Jobs bemutatja az iPhone-t

Az eredeti iPhone-bemutatóról sok minden kimarad ma már, mert tudjuk, mi történt ezután - és mert elfelejtettük, mi történt a 2007-es telefonokkal kapcsolatban. Akkoriban azt hittük, hogy a telefonok már bevett technológia, és Steve Jobs keményen dolgozott a beszédén, hogy megváltoztassa a véleményünket.

Nemcsak rámutatott az általunk ismert és ha nem is szeretett, de legalább elfogadott telefonok hiányosságaira, hanem rendkívül pontosan pozícionálta az Apple-t. Az igazság az, hogy az Apple még soha nem csinált semmi olyat, mint az iPhone, de ha megnézzük a beszédet, hamarosan elhisszük, hogy a vállalat legendás háttérrel rendelkezik a mobileszközök terén.

Ma már tudjuk, hogy az egész prezentációt zsinórral és imákkal tartották össze. Még így is egy precíz munka, ami nem csak bemutatja, hanem pozícionálja is a készüléket.

És mégis, akkoriban elég sok embert vagy nem győztek meg - vagy inkább nem akartak meggyőzni.


Nincs esély a sikerre

A Microsoft akkori vezérigazgatója, Steve Ballmer például közismerten nevetségessé tette az iPhone-t, mert az majdnem minden okból sikeres lesz, a Windows-telefonok pedig nem.

"Nincs esély arra, hogy az iPhone jelentős piaci részesedést szerezzen" - mondta 2007 áprilisában. "Semmi esélye. Ez egy 500 dollárral támogatott termék. Lehet, hogy sok pénzt keresnek. De ha megnézzük az 1,3 milliárd eladott telefont, akkor inkább szeretném, ha a mi szoftverünk lenne a 60, 70 vagy 80 százalékukban, mint ha 2 vagy 3 százalékukban, amit az Apple kaphatna."

A Blackberry vezérigazgatói akkoriban magánvéleményükben megosztottak voltak az iPhone-t illetően. Mike Lazaridis azt mondta az Apple-ről, hogy "ezek a srácok nagyon, nagyon jók". Jim Balsillie azt mondta, hogy "rendben van, minden rendben lesz".

A technológiai ipar furcsán konzervatív a változásokkal kapcsolatban, hajlamos arra alapozni az ítéleteit, ami eddig működött. Így tett a technológiai médiaipar nagy része is.


Az indulás napja

2007. június 29-e kétségkívül hatalmas sikernek tűnt az Apple számára. Mindenhol sorok álltak, úgy tűnt, hogy ez a készülék egy olyan nagy siker lesz, amilyen végül is lett.

A dolgok azonban a reméltnél kicsit kevésbé jól alakulhattak, mert szeptemberben az Apple csökkentette az árakat. Ejtette a 4 GB-os verziót, a 8 GB-os változatot pedig 599 dollárról 399 dollárra csökkentette. Ha sikerült beszerezni egyet, az eladatlan 4GB-os modelleket 299 dollárra csökkentették.

Steve Jobs később arról számolt be, hogy több száz e-mailt kapott dühös vásárlóktól, akik a teljes árat fizették - így az Apple helyre tette a dolgokat. Vagy legalábbis tett egy kis erőfeszítést.

Egy ideig bárki, aki kifizette a teljes árat, 100 dollár jóváírást kaphatott. Ez még mindig azt jelentette, hogy 100 dollárral többet fizettek, mint a későbbi vásárlók, és ez nem jelentette azt, hogy visszakapták a pénzt.

Ennek ellenére, aki kifizette a teljes összeget, az általában nem volt elégedetlen magával a telefonnal. Az árral biztosan, de az iPhone-nal nem.

"Mint kiderült, a hype és a kritikák egy része jogos" - írta David Pogue a New York Timesban. "Az iPhone forradalmi; hibás. Tartalma van; stílusa van. Olyan dolgokat csinál, amiket eddig egyetlen telefon sem; olyan funkciók hiányoznak belőle, amelyek még a legalapvetőbb telefonokban is megtalálhatóak."

"Néhány hiba és funkcióhiány ellenére az iPhone összességében egy gyönyörű és áttörést jelentő kézi számítógép" - írta Walter S. Mossberg és Katherine Boehret a Wall Street Journalban. "Különösen a szoftvere állít új mércét az okostelefon-ipar számára, és az okos, ujjal történő érintéses kezelőfelület, amely nélkülözi a tollat és a legtöbb gombot, jól működik, bár néha lépéseket tesz hozzá a gyakori funkciókhoz."

A Statista szerint az Apple 2007-ben 1,9 millió iPhone-t adott el, annak ellenére, hogy csak június végén jelent meg. És annak ellenére, hogy szeptemberig nem volt árcsökkentés.

Azt az évet nem lehet közvetlenül összehasonlítani a jelennel, mivel az Apple 2018-ban megszüntette az iPhone eladási számainak közzétételét. A legutóbbi, az említett dátum előtti adatok szerint azonban az Apple 2017-ben 216,76 millió iPhone-t adott el.



Visszatekintve arra, amit az Apple tett

"Egy hihetetlen eszközt hoztunk létre, amely segít az embereknek abban, hogyan tanulnak, hogyan kommunikálnak, hogyan szórakoztatják magukat" - mondta Joswiak a 15. évfordulón. "Ez egy erőteljes eszköz, ugyanakkor szeretnénk segíteni az embereknek [abban], hogy mértékletességre van szükség."

"De mi nem az elköteleződéssel keressük a pénzünket" - folytatta. "Nincs [olyan dolog, hogy] minél többet használod az iPhone-odat, annál több pénzt keresünk"."

"Ez nem így működik, igaz?" - mondta. "Mi csak azt akarjuk, hogy nagyszerű élményben legyen részed, és ez néha azt jelenti, hogy [meg kell] mérsékelni, hogy mennyit fogod használni... mérsékelni, hogy mennyire akarod használni".

"Valóban, mi csak arra gondoltunk, hogy ez egy szórakoztató, könnyen használható dolog lesz, amikor néhány üzenetet akarsz csinálni" - mondta Tony Fadell. "[Nem gondoltuk], hogy ez lesz az életed központja."



Rövid életű és hosszú életű siker

Az eredeti iPhone-t 2008. július 15-én megszüntették, de sok Apple-rajongó felszerelésgyűjteményében tovább él. Tovább él az iPhone 13-as és a hamarosan megjelenő iPhone 14-es sorozatban.

És tovább él a képernyőkben és a technológiában is, szinte minden okostelefonban, amelyet ma megvásárolhatsz.

Talán a Samsung, a Microsoft, a Huawei és a többiek olyan telefonokkal rukkoltak volna elő, amelyek csupa képernyős, csupa multi-touch kijelzővel forradalmasították volna a világot.



De nem tették.

Az Apple megtette, és az iPhone ritka eset, amikor pontosan meg lehet határozni azt az időpontot, amikor egy egész iparág megváltozott. Talán az iPhone eredeti bemutatója volt az az időpont, talán az az öt hónap és 20 nap, amíg mi vártunk, a többi gyártó pedig kapkodta a fejét.